© 2024 Cruiseschepen in Antwerpen
All rights reserved -
Volg ons op sociale media
© 2025 Cruiseschepen in Antwerpen
All rights reserved -
Week-End Cruises met LNER in de Jaren ‘30
Navigeer door de foto’s met behulp van de pijltjestoetsen
Volg ons op sociale media
WEEK-END CRUISES TO THE CONTINENT
LNER
MET
1932 -1939
De
geschiedenis
van
de
pleziercruises
gaat
terug
tot
22
januari
1891.
Op
die
dag
vertrok
in
het
Duitse
Cuxhafen
het
stoomschip
Augusta
Victoria
van
de
rederij HAPAG op een plezierreis naar de Middellandse Zee. Die vaart ging de geschiedenisboeken in als de allereerste cruise.
Ook
andere
rederijen
zagen
kort
erna
het
potentieel
van
plezierreizen.
Verschillende
rederijen
die
tot
dan
toe
enkel
hun
focus
gelegd
hadden
op
de
lijndiensten
tussen
Europa
en
het
Amerikaanse
continent,
of
de
ferrydiensten
binnen
Europa,
begonnen
in
de
jaren
‘30
schepen
in
te
zetten
voor
cruises.
LNER was één van deze rederijen maar ze bezocht Antwerpen niet enkel voor plezierreizen.
Via Trein en Schip naar België met LNER
LNER,
voluit
’London
North
Eastern
Railway’
was
vroeger
een
vaste
bezoeker
in
Antwerpen.
Al
denk
je
bij
de
naam
niet
meteen
aan
scheepvaart,
toch
had
het
Britse
bedrijf
naast
hun
treinen
ook
een
aanzienlijke
vloot.
LNER
zag
het
daglicht
op
1
januari
1923
als
één
van
de
“Big
Four”.
Die
naam
werd
gegeven
aan
de
vier
grote
spoorwegmaatschappijen
die
door
de
Britse
Railway
Act
van
1921
werden
opgericht.
Het
doel
van
de
Act
was
om
de
120
Britse
spoorwegmaatschappijen
te
laten
samenvloeien
om op die manier hun financiële verliezen te kunnen beperken.
Bij
haar
oprichting
in
1923
kreeg
LNER
ook
de
ferryverbinding
tussen
Harwich
en
Antwerpen
in
handen.
Die
verbinding
werd
opgericht
in
augustus
1864
en
was
al
die
tijd
in
handen
van
de
‘Great
Eastern
Railway’
of
kortweg
GER.
Bij
de
start
stond
er
elke
week
één
overvaart
gepland,
maar
in
1879
werd
dat
aantal
opgetrokken
naar
3
per
week
(maandag,
woensdag
en
vrijdag)
en
vanaf
1882
waren
er
dagelijkse
afvaarten,
met
uitzondering van zondagen.
Originele LNER-poster voor ferryverbinding Harwich-Antwerpen
De
schepen
hadden
in
Antwerpen
hun
ligplaats
aan
Hangar
9
aan
de
D'Herbouvillekaai,
nu
ter
hoogte
van
de
Kennedytunnel.
Daar
werd
in
1921
het
terminalgebouw
voor
de
route
geopend.
De
ferry’s
hadden
een
directe
spoorverbinding,
waarbij
de
treinen
tot
op
de
kaai
zelf
reden
zodat
de
passagiers
direct
konden
overstappen.
Het
station
‘Antwerpen-Zuid-Kaai’
opende
daar
op
19
mei
1884 en bleef open voor reizigers tot 19 november 1939.*
LNER-Terminal D’Herbouvillekaai
©Stadsarchief Antwerpen 2004#2836
‘Antwerpen-Zuid-Kaai’
werd
voornamelijk
gebruikt
voor
de
passagiers
van
de
Harwich-boten,
maar
tot
de
Eerste
Wereldoorlog
gebruikten
ook
ferry’s
van
de
Great
Central
Railway
(GCR),
naar
onder
andere
Grimsby,
het
station.*
De
passagiers
konden
van
het
schip
direct
met
de
trein
verder
reizen.
Ook
aan
de
andere
kant
van
Het
Kanaal,
in
Harwich,
was
er
een
gelijkaardige
opstelling
met
aansluiting
op
de
treinverbindingen
van
de
London
North
Eastern
Railway.
©AS.1992.040.017 Collectie Stad Antwerpen, MAS
Week-End Cruises to the Continent met SS Vienna
Vanuit
de
passagiers
kwam
door
de
jaren
heen
meer
en
meer
de
vraag
voor
het
organiseren
van
korte
plezierreizen.
In
1932
gaf
LNER
toe
aan
de
vraag
met
een
reeks
‘Week-End
Cruises
to
the
Continent’
met
Harwich
als
vertrek-
en
aankomsthaven.
De
cruises
vertrokken
telkens
op
vrijdagavond
rond
20:00u
en
de
terugkomst
was
op
maandagmorgen
rond
06:00u,
waarna
een
directe
treinverbinding
naar
Liverpool
aansluiting gaf.
Het
schip
dat
voor
alle
cruises
gebruikt
werd
was
het
SS
Vienna.
In
juli
1929
werd
het
door
de
werf
John
Brown
&
Co
Ltd.
in
het
Schotse
Clydebank,
vlakbij
Glasgow,
overgedragen
aan
LNER
als
het
eerste
van
drie
nieuwe
luxueuze
zusterschepen.
In
februari
1930
volgde
SS
Prague
en
in
april
1930
werd
SS
Amsterdam
als
laatste
van
de
serie
overgenomen
door
de
rederij.
De
schepen
hadden
allemaal
dezelfde
afmetingen:
106,9
meter
lengte,
15,27
meter
breed
en
een
diepgang
van
7,92
meter.
De
drie
zusterschepen
werden
in
eerste
instantie
gebouwd
voor
de
lijndienst
naar
Nederland,
maar
SS
Vienna
werd
als
enige
ook
gepland
voor
korte
cruises.
Voor
die
cruises
werd
het
promenadedek al snel vergroot om meer loungeruimte te creëren.
Cruisebrochure LNER - Week-End Cruises - Exact jaartal onbekend
©Mike Ashworth Collection
Originele LNER-poster presenteert hun drie nieuwe luxeschepen
De
beschikbare
informatie
over
de
weekend
cruises
is
spijtig
genoeg
vrij
beperkt,
maar
door
het
zoeken
in
archieven
kunnen
we
hierover
toch
een
redelijk
accuraat
beeld
scheppen.
LNER
heeft
tussen
1932
en
1939
elk
jaar
een
reeks
cruises
gepland,
waarbij
ook
Antwerpen
aangelopen
werd.
Door
de
jaren
heen
kwam
er
meer
variatie
in
de
bestemmingen,
waardoor
Antwerpen
niet
meer
tijdens
elke
cruise
bezocht
werd.
Enkel
voor
de
jaren
1934
en
1935
werden
er
geen
bronnen
gevonden
die
de
LNER-cruises
in
Antwerpen bevestigen, maar hoogstwaarschijnlijk hebben ze wel plaatsgevonden.
Dankzij
cruisebrochures
van
LNER
weten
we
ook
de
routes
van
sommige
cruises.
Twee
van
deze
cruisebrochures
werden
volledig
in
hoge
kwaliteit
voor
ons
gescand
en
behoren toe aan de Collectie van Mike Ashworth. Waarvoor dank!
De
brochures
werden
ook
enkele
jaren
geïllustreerd
met
tekeningen
van
onder
andere
Antwerpen
en
de
Belgische
kust.
De
cover
van
de
brochure
uit
1939
toont
dan
weer
een
oude foto van de Grote Markt van Antwerpen.
Naast
Antwerpen
werden
ook
Zeebrugge,
Vlissingen,
Hoek
Van
Holland,
Amsterdam,
Rouen,
Le
Havre
en
Hamburg
bezocht.
De
cruises
waren
bijna
altijd
3
nachten
lang,
maar
al
zeker
in
de
latere
jaren
lijkt
er
jaarlijks
één
cruise
van
4
nachten
te
zijn
die
pas
op
dinsdagochtend
terugkeerde
naar
Harwich.
In
1937
is
dat
de
cruise
Harwich-Hamburg-
Harwich, en in 1939 Harwich-Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Harwich.
Cruisebrochure 1937 LNER - ©Mike Ashworth Collection
Week-End Cruises - Brochure 1937
Week-End Cruises - Cover 1939
©Mike Ashworth Collection
Week-End Cruises - Brochure (Jaar Onbekend)
SS Vienna schiet te hulp na aanvaring op de Schelde
©Delpher - Krant De Sumatra Post 05-08-1932
SS Malines op de zandbank bij Terneuzen
In
1932,
het
eerste
jaar
van
de
Week-End
Cruises,
voer
SS
Vienna
op
9
juli
rond
06:30u
tijdens
één
van
haar
cruises
de
Schelde
op
richting
Antwerpen.
Het
opvaren
van
de
rivier
werd
echter
onderbroken
bij
Terneuzen.
Om
05:30u
was
daar
namelijk
in
de
dichte
mist
een
aanvaring
gebeurd
tussen
de
Duitse
tanker
Hanseat
en
SS
Malines,
een
ander
schip
uit de LNER-vloot dat de ferryverbinding Harwich-Antwerpen verzorgde.
Door
de
dichte
mist
had
de
kapitein
van
SS
Malines
besloten
om
bij
Terneuzen
voor
anker
te
gaan.
Volgens
een
passagier
die
al
vroeg
’s
morgens
rondliep
op
het
bovendek
lag het schip nog maar net stil toen de aanvaring gebeurde.
©Delpher - Krant Rotterdamsch nieuwsblad 12-07-1932
SS Malines op de zandbank bij Terneuzen
SS
Malines
werd
met
een
hevige
schok
midscheeps
aan
stuurboordzijde
aangevaren
door
de
tanker,
met
grote
schade
aan
de
romp
en
zelfs
het
bovendek
tot
gevolg.
Er
is
sprake
van
een
gat
van
twee
meter
breed
van
het
bovendek
tot
onder
de
waterlijn.
De
achterliggende
hutten
werden
volledige
vernield,
maar
als
bij
wonder
vielen
er
geen
gewonden
onder
de
passagiers.
Wel
werden
enkele
bemanningsleden
in
de
machinekamer
licht
gekwetst
aan
hun
armen.
Doordat
er
ook
water
in
de
machinekamer
binnendrong
werd
er
besloten
om
het
schip
op
een
zandbank
te
varen
om
te
voorkomen
dat
het
zou
zinken.
Door
het
hoge
tij
op
dat
moment
verliep
dat
manoeuvre
zonder
problemen.
Het
schip
werd
uiteindelijk
aan
de
grond
gezet
op
de
zandbank
aan
de
Eendragtpolder,
ongeveer
5km
stroomopwaarts
van
Terneuzen.
Voor
de
Hanseat
was
de
situatie
minder
kritiek
want
die
is
met
lichte
schade
aan
haar
boeg
nog
doorgevaren
naar Antwerpen.
Als
bij
wonder
ging
SS
Vienna
net
de
Schelde
opvaren
wanneer
de
aanvaring
gebeurde
en
kreeg
kort
erna
de
SOS-oproep
binnen.
Het
schip
was
na
ongeveer
een
uur
ter
plaatse,
samen
met
de
sleepboten
Goliath,
Raymond
en
Sirius
van
de
Towage
and
Salvage
Union.
Met
behulp
van
de
sleepboten
werden
de
131
passagiers
van
SS
Malines
samen
met
hun
bagage
overgebracht
naar
SS
Vienna.
SS
Vienna
voer
daarna
door
naar
Antwerpen
waar
de
passagiers
iets
voor
12:00u
ontscheepten
aan
Hangar
9,
de
vaste
kaai voor de Harwich-schepen.
09/07/1932
SS
Malines
kwam
bij
laagtij
bijna
volledig
droog
te
staan
op
de
zandbank.
Gelukkig
gaf
dit
geen
stabiliteitsproblemen.
Deze
unieke
situatie
werd
ook
op
foto
vastgelegd
en
er
verschenen
over
de
volgende
dagen
verschillende
foto’s
in
de
Nederlandse
kranten.
Op
de
zandbank
werden
enkele
noodherstellingen
uitgevoerd
en
nog
diezelfde
avond
rond
19:30u
werd
het
schip
met
hulp
van
8
sleepboten
vlotgetrokken:
Goliath, Vulcain, Max, Raymond, Sirius, Orion, Charles en Tenace.
©Delpher - Krant Algemeen Handelsblad 11-07-1932
Gat in de romp van SS Malines
De
machinekamer
had
na
het
ongeval
de
hele
dag
onderwater
gestaan
waardoor
de
machines
niet
meer
gebruikt
konden
worden.
SS
Malines
werd
hierdoor
door
de
sleepboten
Vulcain,
Charles,
Orion
en
Max
naar
Antwerpen
gesleept.
Tijdens
het
transport
bleef
het
bergingsvaartuig
‘Redder
I’
langszij
om
water
te
blijven
wegpompen
uit
de
romp
van
SS
Malines.
Rond
03:00u
’s
morgens
is
het
schip
dan
eindelijk
aangekomen
in
Antwerpen
waar
het direct naar de werf werd gebracht.
Sleepboot Raymond bij SS Malines
©Delpher - Krant De Grondwet 13-07-1932
*Bron: Studie over het vroegere station Antwerpen-Zuid, de verdwenen en de niet-gerealiseerde spoorlijnen ten zuiden van Antwerpen – Paul Jacops & Jef Van Olmen. Versie 2024-09-02.
Zorgeloos Cruisen tot aan de Tweede Wereldoorlog?
Na
de
reddingsactie
van
SS
Vienna
in
1932
vinden
we
geen
nieuwsartikels
dat
het
schip
nog
dergelijke
situaties
heeft
meegemaakt.
De
volgende
cruises
zijn
waarschijnlijk zonder veel zorgen verlopen.
Wel
moest
de
aanloop
op
30
juli
1933
in
Antwerpen
afgezegd
worden.
SS
Vienna
was
de
dag
ervoor
via
het
kanaal
Gent-Terneuzen
op
bezoek
in
Gent.
De
Engelse
ferry
SS
Otto,
die
ook
deel
was
van
de
LNER-vloot
en
de
lijndienst
vanaf
Hull
bevoer,
gooide
roet
in
het
eten
toen
het
schip
de
sluis
bij
Terneuzen
ramde.
SS
Vienna
lag
hierdoor
geblokkeerd in Gent en de passagiers hebben hun reis per trein moeten voortzetten.
De
cruises
werden
de
volgende
jaren
voortgezet.
Ook
in
1939
werd
er
nog
een
brochure
uitgegeven
met
12
cruises
tussen
23
juni
en
11
september.
Hoeveel
van
deze
cruises
ook
daadwerkelijk
plaatsvonden
blijft
wel
de
vraag.
Op
3
september
1939
startte
voor
Het
Verenigd
Koninkrijk
namelijk
de
Tweede
Wereldoorlog
nadat
Duitsland
Polen binnenviel.
©AS-G1AR, Museumcollecties MAS
Hangar 9 aan de D’Herbouvillekaai in 1948
SS Vienna tijdens een overvaart. Plaats onbekend - Copyright onbekend
De
oorlog
betekende
ook
meteen
het
einde
van
de
ferryverbinding
tussen
Harwich
en
Antwerpen.
SS
Vienna
werd,
zoals
verschillende
LNER-schepen,
opgevorderd
door
de
Royal
Navy
en
diende
als
troepentransporter.
Ook
na
de
oorlog
werd
het
schip
nog
als
troepentransporter
ingezet
door
het
Engelse
‘Ministry
of
Transport’.
Dit
bleef
de
rol
van
SS
Vienna
totdat
ze
uit
de
vaart
genomen
werd.
Op
4
september
1960
werd
het
schip
de
haven
van
Gent
binnengesleept, waar het gesloopt werd.**
Eind
1946
werd
de
verbinding
tussen
Harwich
en
Antwerpen
wel
heropgestart
maar
van
cruises
was
geen
sprake
meer.
Al
in
1950
werd
het
passagiersvervoer
op
de
lijn
gestaakt.
Als
reden
werd
de
slechte
economische
situatie
gegeven.
Wel
bleef
er
nog
een
vrachtverbinding
bestaan
die
nog
enkele
passagiers
kon
meenemen
tijdens de tocht over Het Kanaal.
** Bron: LNER.info - Compiled by George Robinson