Volg ons op sociale media
Wat zijn die witte bollen bovenop een cruiseschip? Hoe snel is een knoop? Wat is nu weer het verschil tussen bakboord en stuurboord?
Hieronder op de pagina wordt het allemaal uitgelegd!
Maritieme informatie
De Brug
Satellietschotel
Reddingsboten en reddingsvlotten
De plaats van waaruit het schip bestuurd wordt. Hier vind je de
kapitein en de officieren.
De
witte
bollen
op
het
bovendek
van
een
cruiseschip
zijn
satellietschotels
in
een
bolvormige
behuizing.
Die
zorgen
er
onder
andere
voor
dat
je
televisie-
en
radiozenders
kan
ontvangen
aan
boord.
Aan
beide
kanten
van
het
schip
hangen
gele
of
oranje
reddingsboten
die
in
plaats
bieden
aan
alle
passagiers
en
bemanningsleden
aan
boord.
De
reddingsboten
kunnen
nog
onderverdeeld
worden
in
‘gewone
reddingsboten’
en
‘tenders’.
Een
tender
is
zo
geconcipieerd
dat
hij
ingezet
kan
worden
om
passagiers
naar
de
wal
te
vervoeren
wanneer
het
cruiseschip
voor
anker
moet
gaan.
Het is als het ware een taxi.
Naast
de
reddingsboten
bevinden
zich
ook
reddingsvlotten
aan
boord
voor
minstens
25%
van
alle
personen
aan
boord.
Dat
wil
zeggen
dat
de
reddingscapaciteit
op
een
cruiseschip
een
kwart
groter
is
dan
het
totale
aantal
personen
aan
boord.
De
reddingsvlotten zitten opgeslagen in witte plastic tonnen op het buitendek die open gaan wanneer ze in het water terechtkomen.
© 2024 Cruiseschepen in Antwerpen
All rights reserved -
Schouw (& milieu-inspanningen)
Dit
is
de
uitlaat
van
de
scheepsmotoren.
Er
is
tegenwoordig
veel
media-aandacht
voor
de
luchtvervuiling
door
cruiseschepen
en
men
doet
uitschijnen
alsof
er
geen
maatregelen
genomen
worden.
Toch
werd
de
uitstoot
van
zwaveldioxide
(SOx)
en
stikstofdioxide
(NOx)
al
sterk
teruggedrongen
op
de
Noordzee
en
Oostzee
door
de
verstrengde
wetgeving.
Daarnaast
wordt
er
in
de
cruise-
en
ferrybranche
ook
het
meest
geëxperimenteerd
met
andere
mogelijke
brandstoffen
zoals
LNG
en
hybride-schepen.
Geen
enkele
andere
maritieme
tak
is
daarin
zo
vooruitstrevend.
Men
mag
zich
bij
de
milieuverontreiniging
ook
niet
blind
staren
op
de
cruiseschepen. In totaal varen er rond 100.000 schepen rond, slechts ongeveer 400 daarvan zijn cruiseschepen.
Mast
Vooraan
het
schip,
achter
de
brug,
bevindt
zich
de
mast.
Daarop
staan
de
radars
en
ook
de
verschillende
vlaggen.
In
de
mast
moet
ook
steeds
de
vlag
hangen
van
de
wateren
waarin
het
schip
vaart.
Een
schip
dat
op
weg
is
naar
Antwerpen
moet
dus
aan
de
grens
de
Nederlandse vlag omwisselen voor de Belgische.
Schroeven of Azipods
Cruiseschepen
kunnen
op
twee
manieren
aangedreven
worden.
Er
kan
gewerkt
worden
met
één
of
meerdere
vaste
schroeven
waarachter
zich
dan
een
roer
bevindt.
Dit
is
de
klassieke
manier
en
nog
steeds
veelgebruikt
bij
scheepsbouwers.
Een
tweede
mogelijkheid
is
om
het
roer
en
de
vaste
schroeven
te
vervangen
door
een
Azipod.
Dat
is
een
schroef
die
360°
kan
draaien.
Dat
heeft
als
voordeel
dat
het
schip
direct
zijwaarts
kan
stuwen
als
men
dat
wil.
Hierdoor
kan
een
schip
met
Azipods
met
behulp
van
de
boegschroeven (schroeven vooraan het schip) ter plekke in een cirkel zwaaien (draaien).
Het cruiseschip
Bulbsteven
De
bulbsteven
of
kortweg
bulb
bevindt
zich
vooraan
het
schip,
vlak
onder
het
wateroppervlak.
Het
bolvormige
uitsteeksel
heeft
als
doel
om
de
weerstand
van
het
schip
in
het
water
tijdens
het
varen
te
verminderen.
Een
schip
maakt
van
zichzelf
een
boeggolf,
maar
door
de
bulb
wordt
er
vlak
daarvoor
een
tweede
golf
gecreëert
die
de
boeggolf
opheft.
Hierdoor
vermindert
de
weerstand
van
het
water
op
het
schip
waardoor
er
minder
brandstof
verbruikt
moet
worden,
maar
niet
elk
schip
heeft
een
bulb.
Bij
oudere
schepen
is
ze
vaak
afwezig
omdat
de
techniek
bij
de
bouw
nog
niet
bestond,
maar
sommige
nieuwe
schepen
worden
ook
zonder
bulb,
of
met
een
aangepaste
bulb
gebouwd.
De
reden
daarvoor
is
dat
een
bulbsteven
slechts
bij
een
bepaalde
snelheid
een
positief
effect
heeft
op de waterweerstand.
6
6
5
4
3
3
3
De brug
Satellietschotels
Reddingsboot
Reddingsboot/Tender
Reddingsvlotten
Schouw
Mast
Schroef
Azipod
Bulbsteven
Bakboord & Stuurboord
In
de
maritieme
wereld
wordt
niet
gesproken
van
links
en
rechts,
maar
van
bakboord
en
stuurboord.
Beiden worden ook aangegeven met specifieke kleur: rood en groen.
Bakboord / Port
=
Links
& Rood
Stuurboord / Starboard
=
Rechts
& Groen
Andere maritieme termen
Loodsen / Pilots
Een
loods
is
een
specialist
van
een
bepaald
vaargebied.
Door
hun
kennis
en
ervaring
adviseren
ze
de
kapiteins
aan
boord
van
de
schepen
over
de
snelheid,
koers,
stromingen,
etc.
Op
die
manier
zorgen
ze
ervoor
dat
de
schepen
zonder
problemen
op
hun
bestemming
geraken.
Zo
goed
als
alle
zeeschepen
moeten
verplicht
beloodst
worden
met
minimaal
één
loods,
maar
vaak
bevindt
zich
nog
een
tweede
loods
aan
boord
voor
riviervaarten.
De
reden
voor
de
dubbele
beloodsing
op
de
Schelde
is
dat
het
één
van
de
moeilijkst
te
bevaren
rivieren
ter
wereld
is
met
verraderlijke
stromingen
en
vele
zandbanken.
Daarnaast
is
het ook nog eens een zeer druk bevaren rivier.
Op
zee
bevinden
zich
twee
loodsstations:
De
Wandelaar
in
het
Westen,
Steenbank
in
het
Oosten.
Aan
de
Scheldemonding in Vlissingen is nog een loodsstation voor de schepen die de Schelde bevaren.
Omrekening knopen naar km/u
1 kts
= 1,85 km/u
2 kts
= 3,70 km/u
3 kts
= 5,56 km/u
4 kts
= 7,41 km/u
5 kts
= 9,26 km/u
6 kts = 11,11 km/u
7 kts
= 12,96 km/u
8 kts
= 14,82 km/u
9 kts
= 16,67 km/u
10 kts = 18,52 km/u
11 kts
= 20,37 km/u
12 kts
= 22,22 km/u
13 kts
= 24,08 km/u
14 kts
= 25,93 km/u
15 kts = 27,78 km/u
16 kts
= 29,63 km/u
17 kts
= 31,48 km/u
18 kts = 33,34 km/u
19 kts
= 35,19 km/u
20 kts = 37,04 km/u
21 kts
= 38,89 km/u
22 kts
= 40,74 km/u
23 kts
= 42,60 km/u
24 kts
= 44,45 km/u
25 kts = 46,30 km/u
26 kts
= 48,15 km/u
27 kts
= 50,00 km/u
28 kts = 51,86 km/u
29 kts
= 53,71 km/u
30 kts = 55,56 km/u
Wist je dat?
Het record voor de snelste Ocean Liner staat op
naam van het Amerikaanse schip SS United States.
In 1952 stak het schip de Atlantische Oceaan over met een
gemiddelde snelheid van 34, 51 kts of 63,91 km/u. Aan die
snelheid deed het daar maar 3 dagen, 12 uur en 12 minuten
over.
De maximumsnelheid van hedendaagse cruiseschepen ligt
gemiddeld tussen 20 en 24 knopen, maar er zijn ook
uitzonderingen op de regel. Zo haalt de in 2003 gebouwde
Ocean Liner RMS Queen Mary 2 nog een snelheid van 30 kts
of 55,56 km/u.
Hoe
snel
een
schip
vaart
wordt
in
de
maritieme
wereld
niet
uitgedrukt
in
kilometer
per
uur
(km/u)
zoals
bij
auto’s
en
treinen,
maar
in
knopen.
Doe
het
aantal
knopen
x1,85
en
je
krijgt
de snelheid in km/u.