Volg ons op sociale media
Wat zijn die witte bollen bovenop een cruiseschip? Hoe snel is een knoop? Wat is nu weer het verschil tussen bakboord en stuurboord? Hieronder op de pagina wordt het allemaal uitgelegd!
Nederlands                
English               
English              
|            
Maritieme informatie
Home
De Brug
1 2
Satellietschotel
3
Reddingsboten en reddingsvlotten
De plaats van waaruit het schip bestuurd wordt. Hier vind je de kapitein en de officieren.
De witte bollen op het bovendek van een cruiseschip zijn  satellietschotels in een bolvormige behuizing. Die zorgen er onder  andere voor dat je televisie-  en radiozenders kan ontvangen aan  boord.
Aan beide kanten van het schip hangen gele of oranje reddingsboten die in plaats bieden aan alle passagiers en bemanningsleden  aan boord. De reddingsboten kunnen nog onderverdeeld worden in ‘gewone reddingsboten’ en ‘tenders’. Een tender is zo  geconcipieerd dat hij ingezet kan worden om passagiers naar de wal te vervoeren wanneer het cruiseschip voor anker moet gaan.  Het is als het ware een taxi.  Naast de reddingsboten bevinden zich ook reddingsvlotten aan boord voor minstens 25% van alle personen aan boord. Dat wil  zeggen dat de reddingscapaciteit op een cruiseschip een kwart groter is dan het totale aantal personen aan boord. De  reddingsvlotten zitten opgeslagen in witte plastic tonnen op het buitendek die open gaan wanneer ze in het water terechtkomen.
© 2018 Cruiseschepen in Antwerpen All rights reserved -                   
©Sebastiaan Peeters 1 2 3 4 5 6 7 4
Schouw (& milieu-inspanningen)
Dit is de uitlaat van de scheepsmotoren. Er is tegenwoordig veel media-aandacht voor de luchtvervuiling door cruiseschepen en  men doet uitschijnen alsof er geen maatregelen genomen worden. Toch werd de uitstoot van zwaveldioxide (SOx) en  stikstofdioxide (NOx) al sterk teruggedrongen op de Noordzee en Oostzee door de verstrengde wetgeving. Daarnaast wordt er in de  cruise- en ferrybranche ook het meest geëxperimenteerd met andere mogelijke brandstoffen zoals LNG en hybride-schepen. Geen  enkele andere maritieme tak is daarin zo vooruitstrevend. Men mag zich bij de milieuverontreiniging ook niet blind staren op de  cruiseschepen. In totaal varen er rond 100.000 schepen rond, slechts iets meer dan 300 daarvan zijn cruiseschepen. 
5
Mast
Vooraan het schip, achter de brug, bevindt zich de mast. Daarop staan de radars en ook de verschillende vlaggen. In de mast moet  ook steeds de vlag hangen van de wateren waarin het schip vaart. Een schip dat op weg is naar Antwerpen moet dus aan de grens  de Nederlandse vlag omwisselen voor de Belgische. 
6
Schroeven of Azipods
Cruiseschepen kunnen op twee manieren aangedreven worden. Er kan gewerkt worden met één of meerdere vaste schroeven  waarachter zich dan een roer bevindt. Dit is de klassieke manier en nog steeds veelgebruikt bij scheepsbouwers. Een tweede  mogelijkheid is om het roer en de vaste schroeven te vervangen door een Azipod. Dat is een schroef die 360° kan draaien. Dat  heeft als voordeel dat het schip direct zijwaarts kan stuwen als men dat wil. Hierdoor kan een schip met Azipods met behulp van  de boegschroeven (schroeven vooraan het schip) ter plekke in een cirkel zwaaien (draaien).  
Het cruiseschip
7
Bulbsteven
De bulbsteven of kortweg bulb bevindt zich vooraan het schip, vlak onder het wateroppervlak. Het bolvormige uitsteeksel heeft als  doel om de weerstand van het schip in het water tijdens het varen te verminderen. Een schip maakt van zichzelf een boeggolf,  maar door de bulb wordt er vlak daarvoor een tweede golf gecreëert die de boeggolf opheft. Hierdoor vermindert de weerstand  van het water op het schip waardoor er minder brandstof verbruikt moet worden, maar niet elk schip heeft een bulb. Bij oudere  schepen is ze vaak afwezig omdat de techniek bij de bouw nog niet bestond, maar sommige nieuwe schepen worden ook zonder  bulb, of met een aangepaste bulb gebouwd. De reden daarvoor is dat een bulbsteven slechts bij een bepaalde snelheid een positief  effect heeft op de waterweerstand.
©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters ©Sebastiaan Peeters 7
6
6
5
4
3
3
3
2 1
De brug
Satellietschotels
Reddingsboot
Reddingsboot/Tender
Reddingsvlotten
Schouw
Mast
Schroef
Azipod
Bulbsteven
Bakboord & Stuurboord
In de maritieme wereld wordt niet gesproken van links en rechts, maar van bakboord en stuurboord. Beiden worden ook aangegeven met specifieke kleur: rood en groen. Bakboord / Port         = Links &  Rood Stuurboord / Starboard   = Rechts  &  Groen
Bakboord Port Stuurboord Starboard
Andere maritieme termen
Loodsen / Pilots
Een loods is een specialist van een bepaald vaargebied. Door hun kennis en ervaring adviseren ze de  kapiteins aan boord van de schepen over de snelheid, koers, stromingen, etc. Op die manier zorgen ze  ervoor dat de schepen zonder problemen op hun bestemming geraken. Zo goed als alle zeeschepen  moeten verplicht beloodst worden met minimaal één loods, maar vaak bevindt zich nog een tweede loods aan boord voor riviervaarten. De reden voor de dubbele beloodsing op de Schelde is dat het één van de moeilijkst te bevaren rivieren ter wereld is met verraderlijke stromingen en vele zandbanken. Daarnaast is het ook nog eens een zeer druk bevaren rivier. Op zee bevinden zich twee loodsstations: De Wandelaar in het Westen, Steenbank in het Oosten. Aan de Scheldemonding in Vlissingen is nog een loodsstation voor de schepen die de Schelde bevaren.
Loodsschip 'Westerschelde' - ©Sebastiaan Peeters
Omrekening knopen naar km/u
1 kts  =    1,85 km/u  2 kts  =    3,70 km/u  3 kts  =    5,56 km/u  4 kts  =    7,41 km/u  5 kts  =    9,26 km/u  6 kts   =    11,11 km/u  7 kts  =    12,96 km/u  8 kts  =    14,82 km/u  9 kts  =    16,67 km/u  10 kts =    18,52 km/u 
11 kts    =    20,37 km/u  12 kts    =    22,22 km/u  13 kts    =    24,08 km/u  14 kts    =    25,93 km/u  15 kts  =    27,78 km/u  16 kts    =    29,63 km/u  17 kts    =    31,48 km/u  18 kts  =    33,34 km/u  19 kts    =    35,19 km/u  20 kts  =    37,04 km/u 
21 kts    =    38,89 km/u  22 kts    =    40,74 km/u  23 kts    =    42,60 km/u  24 kts    =    44,45 km/u  25 kts  =    46,30 km/u  26 kts    =    48,15 km/u  27 kts    =    50,00 km/u  28 kts  =    51,86 km/u  29 kts    =    53,71 km/u  30 kts  =    55,56 km/u 
Wist je dat? Het record voor de snelste Ocean Liner staat op naam van het Amerikaanse schip SS United States. In 1952 stak het schip de Atlantische Oceaan over met een gemiddelde snelheid van 34, 51 kts of 63,91 km/u. Aan die snelheid deed het daar maar 3 dagen, 12 uur en 12 minuten over.
RMS Queen Mary 2 - ©Sebastiaan Peeters SS United States
De maximumsnelheid van hedendaagse cruiseschepen ligt gemiddeld tussen 20 en 24 knopen, maar er zijn ook uitzonderingen op de regel. Zo haalt de in 2003 gebouwde Ocean Liner RMS Queen Mary 2 nog een snelheid van 30 kts of 55,56 km/u.
Hoe snel een schip vaart wordt in de maritieme wereld niet uitgedrukt in kilometer per uur (km/u) zoals bij auto’s en treinen, maar in knopen. Doe het aantal knopen x1,85 en je krijgt de snelheid in km/u.
Free counters!