© 2024 Cruiseschepen in Antwerpen
All rights reserved -
Het
Steen
is
het
oudste
gebouw
in
de
stad
Antwerpen.
Het
werd
tussen
1200
en
1225
gebouwd
als
poortgebouw
van
de
toenmalige
burcht.
Tijdens
het
rechttrekken
van
de
kaaien
rond
1880
werd
het
merendeel
van
de
burcht
afgebroken
en
bleef
enkel
het
huidige
gebouw
nog
over.
Vanaf
1864
werd
het
gebruikt
als
oudheidkundig
museum.
Dat
museum
werd
in
1952
vervangen
door
het
Nationaal
Scheepvaartmuseum.
Het
museum
zetelde
tot
2008
in
het
gebouw.
De
collectie
daarvan
werd
na
de
sluiting
overgebracht
naar
het
MAS
(Museum
Aan
de
Stroom)
op
het
Eilandje.
Enkel
de
grote
museumstukken,
de
schepen,
bleven
achter.
Die
bevinden
zich
momenteel
nog
steeds
onder
de
hangar
aan
het
Noorderterras
maar
zullen
binnenkort
moeten
verhuizen
voor
de
start
van
de
werken
aan Het Steen.
De
cruiseschepen
zullen
vanaf
2021
opnieuw
aanmeren
aan
het
Noorderterras,
zoals
dat
ook
begin
jaren
‘90
regelmatig
het
geval
was.
Maar
het
zal
wel
op
een
andere
manier
gebeuren.
In
tegenstelling
tot
vroeger
en
nu
zullen
de
schepen
niet
langer
rechtstreeks
aanmeren
aan
de
kaaimuur.
Er
zal
een
ponton
van
350
meter
lang
en
9
meter
breed
voorzien
worden
waaraan
de
schepen
zullen
afmeren,
naar
het
voorbeeld
van
de
cruiseterminal
in
Liverpool.
Er
zal
gewerkt
worden
met
een
ponton
waaraan
zowel
de
zeecruiseschepen
als
riviercruiseschepen
kunnen aanmeren waarbij er geen hydraulische gangway meer nodig is.
Volg ons op sociale media
Het Steen - Nieuwe Cruiseterminal & Toeristisch Centrum vanaf 2021
Foto: Toekomstig zicht vanop het Noorderterras © NoAarchitecten
Van middeleeuwse Burcht tot Toeristisch Centrum
Het
Steen,
het
oudste
gebouw
van
Antwerpen,
krijgt
vanaf
het
voorjaar
van
2021
een
nieuwe
invulling.
Het
bekende
monument
wordt
de
komende
jaren
omgebouwd
tot
een
toeristisch
onthaalcentrum.
Daarbij
zal
er
ruimte
gemaakt
worden
voor
een
infobalie,
een
stadswinkel,
exposities,
een
belevingsparcours
en
een
dakterras.
Dat
alles
wordt gerealiseerd op de verdiepingen +1 en hoger.
Op
kaai/straatniveau
krijgt
Het
Steen
vanaf
2021
de
invulling
van
cruiseterminal
met
een
bijbehorend
cruiseponton
waaraan
de
schepen
zullen
aanmeren.
Door
de
heraanleg
van
de
Scheldekaaien
zal
de
huidige
cruiseterminal
aan
het
Zuiderterras
(Kaai
20-21)
moeten
verdwijnen.
Bij
de
ombouwwerkzaamheden
zal
met
grote
zorg
toegekeken worden op het behoud van het beschermde historische gebouw.
Om
van
Het
Steen
het
toeristische
centrum
van
Antwerpen
te
maken
zal
de
Dienst
van
Toerisme,
die
momenteel
op
de
Grote
Markt
zetelt,
verhuizen
naar
Het
Steen.
Daarnaast
zal
ook
de
Stadswinkel
een
plaats
krijgen
in
het
gebouw.
Er
wordt
ook
ruimte
vrijgemaakt
voor
exposities
en
een
belevingsparcours
waar
de
bezoekers
alles
over
Antwerpen
te
weten
kunnen
komen.
Ook
de
cruisepassagiers
zullen
onthaald
worden
in
het
historische
gebouw dankzij de bouw van een gloednieuwe cruiseterminal.
Foto: Het Steen in november 2017 ©Sebastiaan Peeters
Samensmelting van oud en nieuw
De
werken
aan
Het
Steen
zullen
in
maart
2018
van
start
gaan.
Het
historische,
beschermde
deel
van
het
gebouw
zal
gerestaureerd
worden,
maar
verder
zal
er
niet
aan
dat
deel
geraakt
worden.
De
aanbouw
die
in
de
jaren
‘50
werd
toegevoegd
zal
wel
afgebroken
worden.
De
functies
die
het
gebouw
moet
krijgen
zijn
niet
realiseerbaar
met
de
huidge
layout
van
het
gebouw.
Om
dat
op
te
lossen
werd
er
gekozen
om
op
die
plaats
een
nieuwe
aanbouw
met
hedendaagse
architectuur
op
te
trekken
die
in
verbinding
zal
staan
met
het
historische
gebouw.
“We
streven
naar
het
maken
van
één
gebouw,
met
verschillende tijdslagen die daarin worden verzoend”, laat Schepen van Toerisme Koen Kennis weten.
Foto: Het Steen - Nieuwe uitkijktoren © NoAarchitecten
In
het
ontwerp
van
NoAarchitecten
werd
strategisch
gekozen
voor
gevelopeningen,
gecombineerd
met
gesloten
vlakken.
“De
nieuwe
muren
zullen
monolitisch
opgericht
worden
in
baksteen”,
zegt
Koen
Kennis.
“De
kleuren
van
de
baksteen
werden
gekozen
in
functie
van
de
genuanceerde
kleuren
van
de
natuursteen
van
de
burchtmuur
om
zo
een
geheel
te
vormen
met
de
eeuwenoude
muren.”
Er
zal
ook
gewerkt
worden
met
verschillende
kleurtonen,
zoals
die
ook
aanwezig
zijn
in
de
originele
muren.
Voor
de
uitwerking
van
de
kleurschakeringen
wordt
samengewerkt
met
een
specifieke
kunstenaar.
Het
metselwerk
zal
aangevuld
worden
met
hoogwaardig
architectonisch
beton
voor
muurdorpels,
raammonelen,
etc.
Binnenin
het
gebouw
werd
er
gekozen
voor
sobere
materialen.
Er
zal
gewerkt
worden
met
vloeren
uit
natuursteen
voor
de
lagere
verdiepingen
en
een
houten
vloer
voor
de
hogere
verdiepingen.
De
binnenwanden
zullen
bestaan uit hetzelfde soort bakstenen waaruit de gevels worden opgetrokken.
Er
zal
bij
het
nieuwe
gedeelte
ook
een
toren
gebouwd
worden
die
de
bezoekers
een
mooi
uitzicht
zal
geven
over
de
Schelde
en
de
stad.
Die
toren
zal
toegankelijk
zijn
voor
iedereen
die
dat
wil.
Er
zal
ook
een
dakterras
gerealiseerd
worden
dat
in
verbinding
staat
met
het
nieuwe uitkijkpunt.
Cruiseterminal met middeleeuwse allure
De
heraanleg
van
de
Scheldekaaien
is
in
volle
gang
en
dat
zorgt
ervoor
dat
de
bestemmingen
van
de
verschillende
delen
van
de
kaaien
herbekeken
worden.
Nu
de
werken
vanuit
het
Zuiden
van
de
stad
het
stadscentrum
beginnen
te
naderen
treden
er
al
zichtbare
veranderingen
op.
Zo
werden
in
september
en
oktober
2017
verschillende
oude
hangars
gesloopt
of
gedemonteerd.
Ook
Hangar
18,
net
ten
Zuiden
van
het
Zuiderterras,
werd
verwijderd.
De
hangar
en
het
wandelterras
aan
het
Zuiderterras
(net
als
die
aan
het
Noordeterras)
zijn
beschermd,
maar
in
de
toekomst
zal
de
ruimte
aan
Kaai
20-21
een
andere
invulling
gaan
krijgen.
In
de
nieuwe
plannen
is
geen
plaats
meer
voor
de
huidige
terminal die zich onder de hangar bevindt.
Omdat
men
al
een
tijd
zocht
naar
een
goede
invulling
voor
Het
Steen
werd
besloten
om
er
een
toeristisch
centrum
van
te
maken
met
plaats
voor
een
nieuwe
cruiseterminal.
De
nieuwe
cruiseterminal
zal
zich
op
kaai/straatniveau
bevinden.
Het
nieuwe
gedeelte
van
het
gebouw
waarin
de
cruiseterminal
zich
bevindt,
zal
net
zoals
het
historische
gedeelte
het gevoel geven dat men aankomt in een middeleeuwse burcht.
Foto: Het Steen met nieuwe aanbouw © NoAarchitecten
Er
wordt
een
ruime
terminalhal
voorzien
waarin
zich
gemakkelijk
400
passagiers
kunnen
verzamelen.
De
securityzone
zal
bestaan
uit
een
afgesloten
ruimte
met
twee
controlebalies,
een
X-rayscanner,
een
fouilleringskamer
en
een
douanekantoor
met
bagagecontrole.
Wanneer
de
passagiers
in
de
securityzone
aankomen
betreden
ze
de
ISPS-zone
(International
Ship
and
Port
facility
Security).
Bekijk
hieronder
de
toekomstige
zijaanzichten van Het Steen.
Zijaanzicht Het Steen - Rivierkant © NoAarchitecten
Zijaanzicht Het Steen - Straatkant © NoAarchitecten
Ponton voor zee- en riviercruises
Foto: Uitgevouwen zijaanzicht van het historische deel van Het Steen samen met de nieuwe aanbouw © NoAarchitecten
Het cruiseponton - Loopbrug A - ©Ontwerp Ney&Partners, Visualisatie bmd3d
Het cruiseponton - ©Ontwerp Ney&Partners, Visualisatie bmd3d
Het
ponton
zal
bestaan
uit
drie
delen
die
met
elkaar
verbonden
worden.
Daaraan
worden,
door
middel
van
twee
kleinere
pontons,
twee
overdekte
loopbruggen
vastgemaakt
die
elk
70
meter
lang
zullen
zijn.
Op
die
manier
zal
de
hellingsgraad
ook
bij
laagwater
niet
te
hoog
zijn.
Het
cruiseponton
zal
ook
even
ver
in
de
Schelde
uitsteken
als
het
huidige
‘Van
Dyck-ponton’,
ook
bekend
als
het
Flandriaponton,
en
wordt
voorzien
van
grote
stootkussens
en
bolders
om
de
schepen
op
een
veilige
manier
te
laten
aanmeren.
De
constructie
zal
eind
2019,
begin
2020
gebouwd
worden
en
in
het
najaar
van
2020 geïnstalleerd worden aan het Noorderterras.
Het cruiseponton - ©Ontwerp Ney&Partners, Visualisatie bmd3d